سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2336 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
واکنش امام جمعه پاوه به کشته شدن کولبر
شناسه : 4023

امام جمعه پاوه در نگاه انتقادی کشته وزخمی شدن چند کولبر را به چالش کشید و گفت: شک نداشته باشید این اقدامات به ضرر اسلام و منطقه است. خداوند به ما فکر و تدبّر و عقلانیت عطا فرماید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه نمازجمعه این هفته ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ پاوه با حضور […]

ارسال توسط :
پ
پ

امام جمعه پاوه در نگاه انتقادی کشته وزخمی شدن چند کولبر را به چالش کشید و گفت: شک نداشته باشید این اقدامات به ضرر اسلام و منطقه است. خداوند به ما فکر و تدبّر و عقلانیت عطا فرماید.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه نمازجمعه این هفته ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ پاوه با حضور مردم مومن و متدین پاوه در محل مسجد­ جامع و به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری اقامه شد

خطیب محترم جمعه در خطبه های نماز جمعه این هفته به کشته ومجروح شدن سه کولبر جوانرودی در مرز پاوه واکنش نشان داد و در سخنانی به شرح ذیل به تشریح وتفسیر این واقعه پرداخت :

امروز بعد از نماز صبح و درحالی‌که هنوز هوا تاریک بود، برادری از ازگله به من رنگ زد و گفت: نفری از ما کشته شده همکاری کنید جنازه را به ما تحویل بدهند. گفتم: کجا کشته شده است؟ گفت در مرز پاوه!

عرض کردم امروز و فردا تعطیل است گمان نمی‌کنم کسی در پاوه باشد؛ با این حال ساعت ۸ صبح خدمتتان هستم؛ ظاهراً برای اینکه مبادا پاوه شلوغ شود فوراً جنازه را به کرمانشاه انتقال داده بودند.

تحقیق کردم که ماجرای چگونه بوده است؛ ظاهراً دیشب نرسیده به شوشمی علیا ۲۲ نفر کولبر اهل ثلاث باباجانی و جوانرود در جاده حرکت کرده‌اند تا از مرز خارج شوند به گروهی از نیروهای هنگ مرزی برخورد کرده و به آنان تذکر داده‌اند برگردند و این کولبرها به‌طرف نوسود برگشته‌اند و در محلی نشسته‌اند و مکثی کرده‌اند به این امید شاید به آنان اجازۀ ورود بدهند یا برگردند در این لحظه به آنان تیراندازی می‌کنند و یک نفر از آنان را می‌کشند و دو نفر دیگر را به‌شدت مجروح می‌کنند.

هفتۀ گذشته سربازی در مرز با سنگ کولبران کشته شد؛ هنگ مرزی پاوه نزد بنده آمدند و گفتند: می‌خواهیم در مسجد قبا برای این سرباز مراسمی برگزار کنیم؛ استقبال کردم.
نزدیکان بنده به من گفتند: صلاح نیست این مراسم را بگیریم آن‌هم در مسجد قبا، و در استدلال مخالفت خودگفتند ۸۰ درصد مرز پاوه در دست سپاه است؛ اگر مردم سر پاسداران را نشکنند، در طول این چند سال پاسداران سر کسی را نشکسته‌اند؛ اما آن قسمت از مرز که به دست هنگ مرزی است، مرتب افراد را می‌کشند و بی‌احترامی می‌کنند و مردم ما را انسان حساب نمی‌کنند. چرا مراسم بگیریم؟

بنده گفتم: صلاح نظام و منطقه است. مبادا فردا فرماندهی در مرز به نیروهای تحت فرمانش بگوید: یک سرباز از ما کشته شد شما ۲۰ نفر از آنان را بکشید و فتنه ایجاد شود. دوست دارم این مراسم را بگیریم شاید به لطف پروردگار، ارزش و قدر این مراسم را بدانند و دیگر فرزندان این مرزوبوم کشته نشوند.

باوجود مخالفت، بنده بر برگزاری این مراسم اصرار کردم و مراسم آبرومندی در مسجد قبا برگزار و خودم نیز سخنرانی کردم (متن سخنرانی حاج ماموستا در مراسم درسایت دفتر امام جمعه منتشر شده است) در این مراسم گفتم: ۸۱ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم داریم به خاطر خدا به این مرز سروسامان بدهید تا بیش از این جوانان ما کشته نشوند و دچار مشکل نشویم و فتنه ایجاد نشود.

استنباط ما این بود آقایان هنگ مرزی پاوه قدر این جلسۀ ما را می‌دانند؛ اما ۴۸ ساعت از این مراسم نگذشته بود این‌گونه پاداش ما را دادند. چه بگوییم؟!! تنها درد دل و شکوائیه خودمان را پیش خدا می بریم…

ما احترام می‌گیریم اما احتراممان را نمی‌گیرند درود برایشان می‌فرستیم اما با گلوله جوابمان را می‌دهند. والله این شیوه، شیوۀ اداره و وظیفه و حکومت‌داری نیست که در شهرستان شاهد آن هستیم.

نهایتاً بنده عرض می‌کنم مرز را ببندید؛ بنده بارها گفته‌ام کولبری شغل نیست. کولبری مقدس نیست. شریعت اسلام به بنده و شما که خود را مسلمان می‌دانیم، می‌فرماید: اگر راه حج ناامن بود به حج نروید. حال شما برای چه کسی کولبری می‌کنید؟ به خدا قسم اگر کوله مال خودتان بود، بنده کمتر ناراحت می‌شدم ولی این کوله‌ای که شما حمل می‌کنید، مال سرمایه‌داران کرمانشاه و تهران و مریوان و سنندج و پاوه است. شبی حداقل، ۲۰ تن وسیله به نوسود می‌آید. اگر بین مرز تا نوسود یکی را ببینند او را می‌زنند اما از نوسود به این‌طرف این‌همه بار قاچاق می‌آید و کسی کاری ندارد. این درد دل را به چه کسی بگوییم؟!!

شک نداشته باشید این اقدامات به ضرر اسلام و منطقه است. خداوند به ما فکر و تدبّر و عقلانیت عطا فرماید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.