چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2338 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
نقش مرز شوشمی در توسعه گردشگری
شناسه : 4355

محمود رستمی تبار / موقعیت مرز شوشمی را در افزایش ورود و خروج گردشگران بطور کلی چگونه ارزیابی می کنید؟ شوشمی بعنوان بخشی از نوسود که در نقطه مرزی شهرستان پاوه و استان های سلیمانیه و حلبچه  قرار دارد بعنوان راه ارتباطی مردم دو طرف مرز و به جهت هموار بودن نسبی جغرافیای آن سوی […]

ارسال توسط :
پ
پ

محمود رستمی تبار / موقعیت مرز شوشمی را در افزایش ورود و خروج گردشگران بطور کلی چگونه ارزیابی می کنید؟ شوشمی بعنوان بخشی از نوسود که در نقطه مرزی شهرستان پاوه و استان های سلیمانیه و حلبچه  قرار دارد

بعنوان راه ارتباطی مردم دو طرف مرز و به جهت هموار بودن نسبی جغرافیای آن سوی مرز می تواند در دسترسی مردم به بازارهای دوطرف موثر باشد.

 

مردم دو طرف مرز دارای ارتباطات قومی و قبیله ای و خانوادگی بوده و به نظر می رسد منفک کردن آنها از همدیگر غیر ممکن باشد و چه بسا که جنگ تحمیلی و نا آرامی های سیاسی و حزبی و جنگهای داخلی عراق نتوانست آنها را از همدیگر جداسازد. نگاهی به دو مهاجرت گسترده دوران جنگ تحمیلی و انفال صدام نشان می دهد مرز نوسود و شوشمی یکی از معابر اصلی مهاجران بوده است.

البته در مقایسه با سایر مرزها به جز اوایل انقلاب یعنی  در سالهای ۵۸ تا ۶۰ یکی از امن ترین مرزهای کشور علیرغم همجواری با عراق بوده است. بنظر می رسد از معضلات مهمی که می تواند در بازگشایی این مرز نقش منفی ایجاد کند جاده پاوه نوسود است که تردد خودروهایی سنگین را دچار مشکل می سازد. خود بافت شوشمی و نوسود نیز بعلت نداشتن زمین هموار مناسب نیز به این مشکل دامن می زند. البته برای ارزیابی کامل آن نیاز است شوشمی را با مرزهای رسمی استان کردستان و کرمانشاه نظیر پرویز خان مقایسه نمود. گرچه جایگاه مرز شوشمی برای ارتباط میان مردم هورامی زبان دو طرف و استانهای حلبچه و سلیمانیه محفوظ است. لازم است مطالعه ای از موقعیت جغرافیایی نوسود و طویله نسبت به دو طرف مرز بعمل آید.

 

*مزیت های باز شدن مرز شوشمی برای کشورمان چیست؟

 

از مزیتهای باز شدن مرز شوشمی :

  • افزایش سطح تجارت و رونق کسب و کار و افزایش سطح رفاه مردم
  • افزایش سطح رفاه مردم موجب حفظ و بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش تداخل انسان در محیط زیست بعلت نیاز و به کاهش تخریب منابع طبیعی کمک می شود.
  • تقویت امنیت سیاسی و نظامی از طریق  تلاش ساکنین دوطرف برای حفظ  امنیت مرز به منظور حفظ بازار کسب و کار
  • تقویت و ایجاد الفت و انس بین مردم دوطرف و تجدید روابط موجود و شناخت عمیقتر مردم دو طرف مرز از همدیگر
  • حفظ یکپارچگی اکوسیستم یکپارچه هورامان و تلاش برای ثبت جهانی هورامان بعنوان یک اکوسیستم یکدست و منحصر بفرد.
  • تسهیل در تردد مسافرین مرزی به جهت نزدیک بودن مرز شوشمی برای تردد مسافرین استانهای همجوار با مرکز استان کرمانشاه
  • تسهیل در اکوتوریسم و گردشگری ورزشی و پزشکی و تسهیل تردد بیماران به مراکز درمانی استان
  • تسهیل در تبادل اطلاعات علمی و دانشگاهی
  • تسهیل در ایجاد زیر ساختهای انتقال نیرو و مخابرات
  • معرفی منطقه زیبا و بکر هورامان، سراب های متعدد استان و طبیعت چهار فصل و آثار باستانی و طبیعی
  • تقویت همکاری بین نهادهای حفظ محیط زیست دو طرف و حفظ گونه های اکوسیستم منطقه و کاهش آتش سوزی ها
  • تسهیل در صدور یا وارد نمودن  تولیدات دامی و کشاورزی متعدد

* بازشدن مرز شوشمی در توسعه گردشگری ورزشی استان چه اثراتی دارد؟

 

برای شناخت این مسئله لازم است ظرفیت های ورزش دو طرف مورد نظر قرار گیرند. استان کرمانشاه دارای ورزش های بومی نظیر کشتی و بازهای ملی و محلی دیگر است. وزنه برداری و قایقرانی ، پاراگلایدر و صخره نوردی و گردشگری طبیعی و اکو توریسم از جمله ورزش های موجود در استان است که قطعا برای دیگران نیز جالب خواهد بود. می توان مسابقاتی در سطح استانهای دوطرف مرز نیز برگزار کرد.

بهرحال هرنوع گردشگری مدیریت شده و نظام مند می تواند به افزایش سطح درآمد مردم کمک کند. در کنار آن ایجاد فضای دوستی و صلح و تعمیق پیوندهای قومی و مذهبی را نیز بدان افزود. این نوع تعاملات موجب کاهش هزینه های نظامی و سیاسی که گاها برای هردوطرف سنگین هستند خواهد شد.

قطعا مرزشوشمی بعنوان یک راه اسان و ارزان و نزدیک بوده که برای گردشگران ورزشی نیز به اسانی قابل استفاده است. و موجب افزایش سطح ارتباط ورزشی در کنار سایر ارتباطات می گردد.

 

* کدام یک از جاذبه های گردشگری استان مورد توجه گردشگران ورودی و خروجی از مرز خواهد بود؟

 

رودخانه سیروان، سدهای احداثی، گردشگری طبیعی ، کوهنوردی، قایق سواری در آبهای خروشان و آرام ، بعضا احداث پیست اسکی و اسنوبورد، کشتی، وزنه برداری، فوتبال، و همه بازهای و ورزش های رایج ، بازی های محلی و مشترک دو طرف مرز،  صخره نوردی و رزش های هوایی نظیر پارا گلایدر سواری و …به شرط همراهی آب و هوا و عدم تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان بارشها ،منطقه پاوه و اورامانات دارای نقاط بسیار زیبایی هستند که ارزش سرمایه گذاری در احداث تله کابین و ورزشهای برفی را داراست.

 

*به نظر شما راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی استان پس از بازشدن مرز شوشمی چه چیزهایی می تواند باشد؟

 

باید برای هرکاری زمینه سازی و یک مطالعه تطبیقی صورت گیرد . با آمایش سرزمین جامع می توان نقاط خاص کوهنوردی، اسکی، اسنو بورد، قایق سواری، صخره نوردی و … را تعیین نمود. همچنین با سرمایه گذاری در نقاط مرزی نسبت به احداث سالنهای ورزشی استاندارد ، ورزشکاران  و ورزش دوستان آن سوی مرزها را به داخل کشور یا بلعکس  فراخواند. آنچه را که در حوزه پزشکی در حال اتفاق است را می توان در ورزش نیز انجام داد به شرط پیشرفت و توسعه در مهارت ها، مدیریت، و تاسیسات و خدمات. و ایجاد فضای سیاسی مناسب. مهمترین نکته این است که دیدگاه امنیتی حاکم بر منطقه را از بین برد و چنانچه که قبلا ذکر شد منطقه اورامانات  و شهرستان پاوه از کم حادثه ترین نقاط مرزی همجوار با عراق در طول جنگ تحمیلی و بعد از آن بوده است. مریوان در کشور بعنوان یکی از مراکز داخلی و بین المللی تئاتر خیابانی معرفی شده است. این نشان می دهد مردم منطقه غرب کشور دارای زمینه فرهنگی و علمی مناسب برای هرگونه توسعه ای در راستای توسعه پایدار تضمین کننده رفاه نسبی می باشند.

این مطلب در پاسخ به سوالات یکی از دانشجویان عزیز شهرستان در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۶ نوشته شده است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.