پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2340 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
بیاییم روی زمین!
شناسه : 4159

محمد توکلی / با وجود گذشت بیشتر از یک ماه از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار گوشت هم‌چنان این نابسامانی ادامه دارد و صف‌های مردم جلوه روشنی از وضعیتی است که در این روزها اقتصاد کشور دچار آن شده است. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در ماه گذشته اعلام کرده بود که حدود ده هزار […]

ارسال توسط :
پ
پ

محمد توکلی / با وجود گذشت بیشتر از یک ماه از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار گوشت هم‌چنان این نابسامانی ادامه دارد

و صف‌های مردم جلوه روشنی از وضعیتی است که در این روزها اقتصاد کشور دچار آن شده است.



محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در ماه گذشته اعلام کرده بود که حدود ده هزار تن گوشت وارداتی در بنادر آماده ورود به کشور است اما به دلیل موانع موجود بر سر راه نقل و انتقال پول به خارج از کشور در واردات آن تاخیر به وجود آمده است. دو هفته پیش رییس‌جمهور روحانی نیز در جمع مدیران بانک مرکزی اعلام کرد آنچه سبب نابسمانی در بازار گوشت شده است همین مسئله نقل و انتقال مالی است. 



در تازه‌ترین اظهارات مسئولان در این زمینه، معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته گفته است بیست‌ویک هزار تن گوشت وارداتی در بنادر جنوبی کشور به دلیل مشکلات در انتقال پول به خارج وارد کشور نشده است. آقای معاون بر این نکته تاکید داشته که در صورت حل مشکل نقل و انتقال پول مشکلات به وجود آمده در بازار گوشت به کلی حل خواهد شد.



آنچه شرح مختصری از آن رفت تنها گوشه‌ای از واقعیتی است که در ماه‌های اخیر اقتصاد ایران دچار آن شده است. تحریم‌های اعمال شده در حوزه پولی و بانکی از یک سو و عدم تصمیم‌گیری نهادهای در خصوص لوایح FATF شرایطی را رقم زده است که بسیاری از بازارها که بخشی از آن به واردات متکی بوده است دچار مشکلات فراوانی شده که تاثیر مستقیم آن را بر معیشت و زندگی روزمره مردم شاهد هستیم. به نظر می‌آید آنچه در این ماه‌ها شاهدیم بیشتر از آن که مسئله‌ای اقتصادی باشد به عدم تدبیر و بی‌تصمیمی سیاسی بازمی‌گردد.



بخشی از تصمیم‌گیران بر این تصور هستند که تحریم‌ها نتوانسته و نمی‌تواند هیچ صدمه و خسارتی به کشور بزند و بر اساس همین خیال خام سیاست‌هایی را پیگیری می‌کنند که نه تنها هیچ کمکی به بهبود شرایط زیست مردم نمی‌کند بلکه به نوعی خودتحریمی دامن زده و خواسته و یا ناخواسته در نقش یاری‌دهنده تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. به نظر می‌آید مشکل اساسی این گروه از مسئولان به این مسئله بازمی‌گردد که بر روی زمین تصمیم نمی‌گیرند و به جای آنکه واقعیات این روزهای اقتصاد ایران را بنگرند به رویاهایی می‌اندیشند که اساساً نشانه‌ای از آن در عالَم واقع قابل دیدن نیست.



شاید بتوان گفت که گام نخست تغییر این شرایط و اصلاح جدی وضعیت اسفبار تصمیم‌گیری در چنین موضوعاتی آن است که این مسئولان را به روی زمین بیاوریم. تا روی زمین نیاییم نخواهیم دانست که مسئله تحریم نفتی و بانکی یک شوخی بی‌اهمیت نیست و به شکل جدی بر زندگی مردم کوچه و بازار مستقیماً تاثیر می‌گذارد. تاثیری که نمونه‌ای از آن را در موضوع بازار مواد غذایی به خصوص محصولات گوشتی شاهد بوده و هستیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.