سه شنبه، 14 آذر ماه، 1402

اسلام و حجاب

عصمت عبدالهی / بشر امروز در مسیر تحقق آرمان های خود راه تقابل میان سنت و مدرنیته را پیش گرفته است.یکی از مصادیق این تعارض ،رویکرد جنسیتی و تعریف نقش ها و مسئولیت ها و حقوق زن و مرد در قالب شبیه سازی آن دو به یکدیگر ونادیده گرفتن تفاوت های فطری است؛


که محصول این تفکر ،ارزش و هویت زن و مرد را مورد تهاجم قرار داده و موجبات تزلزل بنیان جامعه بشری را فراهم می نماید.یکی از مهم ترین مقوله هایی که بر لزوم درک تفاوت های میان دو جنس زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر در نظام خلقت ،اشاره دارد،مبحث حجاب و پوشش است.
ادیان الهی فی الجمله بر ضرورت و ارزش پوشش انسان بویژه برای زنان ،تأکید نموده اند،اسلام در مقام تکمیل کننده ادیان آسمانی، اهمیتی خاص برای این مهم قائل شده و آن را ضامن سلامت جامعه و امنیت فرد قرار داده است. بدیهی است بحث پوشش ،نقش مستقیم و محسوس در تحکیم خانواده و سلامت اجتماع ایفا می نماید.از این رو امروزه ،با سرمایه گذاری دشمن در گسترش جنگ فرهنگی و هجمه به افکار جوانان ،مسئله حجاب با شبهاتی هر چند سطحی اما نگران کننده روبرو شده است.
جامعه ما از لحاظ پوشش زنان یکی از اخلاقی ترین جوامع دنیاست.در ایران بی حجاب وجود ندارد،به این معنی که همان قشر بی حجاب هم با حجاب ناقص ظاهر می شوند.

حجاب قبل از اینکه تکلیف زن باشد ،حق زن است.
همه ی  بی حجاب ها فساد اخلاقی ندارند و بی حجابی هرگز با فساد اخلاقی برابر نیست.البته برخی از افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند دنبال فساد و شهوت رانی هستند.در حالیکه بعضی دیگر اصلا به این معنا که،آیا بی حجابی فساد است یا نیست،توجه نمی کنند.البته ما نمی خواهیم این رفتار را توجیه کنیم ،بلکه واقعیت این است که هر نوع بدحجابی و بی حجابی به هر دلیلی بد است.باید طبقه بندی شود و با هر کدام منحصرا برحسب خودش برخورد کرد.هر نوع بدحجابی و یا بی حجابی یک علت خاص دارد که باید شناسایی گردد.به بیان دیگر یکی از کارهای مهم این است که انواع حجاب و بی حجابی را باید طبقه بندی کرد.برهمین اساس نمی توان هرفرد با حجابی را ،زن عفیفی دانست،همان گونه که هر زن بی حجابی را نمی توان بی عفت دانست.
 
نظریه ی عده ای این است که ،هر چه حجاب را بیشتر سخت بگیریم،بدحجابی بیشتر می شود.چون دختر عفیف و با حجاب در خیابان نمی چرخد. دختر بی حجاب است که مرتب در خیابان می چرخد و با خود فکر می کند همه در جامعه اسلامی ما همین طور هستند. در واقع این نظریه یکی از برداشت های غلط و عوامانه درباره ی حجاب است.
 
البته نمی خواهیم بگوییم رابطه ی زن و مرد در جامعه ما اخلاقی است.اسلام اگر از نظر اخلاق اسلامی احکامی را مقرر نموده است و بر ترک برهنگی در عرصه ی عمومی تأکید می کند ،از طرف دیگر راه مشروع ارضاء نیازهای جنسی را کاملا باز گذارده و بسیار آسان می گیرد.
 
ازدواج در فرهنگ اسلامی،آسان ترین کار است و هیچ مانعی از طرف دین در مسیر ازدواج قرار داده نشده است. این ما هستیم که این سنت الهی را دشوار نموده ایم.
 
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست از مسلمانی ماست
 
اتفاقی که در جامعه ما رخ داده این است که ،راه مشروع ارضاء نیازها را به دست خودمان مسدود نموده ایم. بگونه ای که ازدواج آنقدر سخت و مشکل شده که شبیه مردن شده است.
 
قانون حجاب هم، فقط فکر و ایده ی دینی واسلامی نیست بلکه مقتضی زندگی انسانی انسان است. شما به گذشته که نگاه کنید می بینید تمام انسانها اعم از مسلمان و غیر مسلمان تا 70 سال پیش پوشیده بودند،و برهنگی را توهین به خود می دانستند.
 
خداوند سبحان در آیه ی 26 و 27 سوره ی اعراف می فرماید:
" ای فرزند آدم!ما برای شما لباس فرو فرستادیم . بر شما باد لباس تقوا که بهترین لباس هاست."
 
یعنی همین لباس و پوشش ظاهری داشتن،هدف نیست. در واقع هدف از همین پوشش ظاهری و لباس؛تقوی ،ایمان و کرامت انسانی شماست.مبارزه با برهنگی فرهنگ مختص به اسلام نیست.
 
در ادامه حضرت حق می فرماید:"این امور همه از آیات خداست،تا شاید خدا را به یاد آورید . مبادا شیطان شما را فریب دهد!چنانچه پدر و مادر شما را فریب داد و از بهشت بیرون راند و برهنه کرد. مراقب باشید دوباره به همان دام نیفتید."
 
 
آن چیزی که الآن در گویش اجتماعی ما و در فرهنگ ایرانیان از آن به حجاب تعبیر می شود ،در واقع در فقه اسلام از آن تعبیر به حجاب نمی شود، بلکه در فرهنگ قرآنی و فقه اسلام آن را لباس و پوشش تعبیر می شود .
حجاب در لغت به معنای پرده و پرده نشینی نیست. یعنی مبارزه با جنسیت زدگی جامعه و جهت حفظ امنیت اخلاقی اجتماع و در جهت تکامل معنوی فرد ،به خصوص کرامت زن.
 
در حالیکه امروز برخی از جوامع و فرهنگ هایی هم قبلا  داشتیم که براساس پوشش های سخت افراطی حتی حبس زن در خانه و پوشش های افراطی و منع حضور زن در عرصه ی عمومی مخالف است و هم با برهنگی و لذت طلبی مخالف است ،لذا به زن اجازه داده است با رعایت پوشش و حریم عفاف و حفظ کرامت و احترام انسانی در فعالیت اجتماعی حاضر شود.
 
 
منبع:عفاف نماد هویت انسانی

 


ارسال شده در مورخه : جمعه، 6 مرداد ماه، 1402 توسط اسامه قادری  پرینت

مرتبط باموضوع :

 آیا تو گمشده‌ام هستی؟  [ سه شنبه، 14 شهريور ماه، 1396 ] 3378 مشاهده
 چگونه زبان کودکان را باز کنیم ؟  [ دوشنبه، 20 فروردين ماه، 1397 ] 2994 مشاهده
 پشت صحنه‌ی لوازم آرایش دختر شما!  [ جمعه، 23 آبان ماه، 1393 ] 4511 مشاهده
 مرگ غیرت و عفت با فارسی 1  [ شنبه، 8 بهمن ماه، 1390 ] 13010 مشاهده
 بزرگترین هدیه خداوند به زنان  [ دوشنبه، 13 شهريور ماه، 1396 ] 3425 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید